شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان یزد
ساعت: 17:19 منتشر شده در مورخ: 1399/05/20 شناسه خبر: 1635296
دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک ایران مطرح کرد

صادرات 160 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در سال گذشته

صادرات 160 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در سال گذشته
بهنام عزیز زاده گفت: در سال گذشته میزان صادرات کاشی و سرامیک 160 میلیون متر مربع بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهنام عزیز زاده در گفتگو با خبرنگار یزدرسا؛ پیرامون وضعیت صنعت کاشی و سرامیک ایران گفت: ظرفیت و توانمندی تولید در این صنعت بسیار مطلوب بوده به گونه ای که در حال حاضر ظرفیت نصب شده تولید در کشور 700 میلیون متر مربع در سال است ولی متاسفانه به دلیل شرایط رکود حاکم و محدودیت های صادراتی میزان تولید تا سال گذشته  از نظر حجم، حدود 400 میلیون متر مریع  بوده است.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک ایران اضافه کرد: امروز صنعت کاشی و سرامیک  صنعتی  اشباع شده محسوب می شود و دیگر نباید از نظر کمی رشد کند چون کشش بازار برای این نوع محصول عملا وجود ندارد و ظرفیت ایجاد شده بیش از دو برابر نیاز بازار است.

صادرات 160 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در سال گذشته

وی در ادامه با بیان این مطلب که در سال گذشته میزان صادرات کاشی و سرامیک  160 میلیون متر مربع بوده است اظهار داشت:در حال حاضر به دلیل رکود ساخت و سازم داخلی بخشی از تولیدات کاشی صادر می شود که  آن هم با محدودیت های تحریمی و نقل و انتقال منابع مالی مواجه است و به همین علت عمده صادرات ما به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و حوزه خلیج فارس صورت می گیرد و در بازارهای اروپایی و کشورهای دورتر سهمی نداشته و یا سهم ناچیزی داریم.

عزیز زاده رشد کمی و کیفی صنعت کاشی و سرامیک ایران را در سال های اخیر قابل توجه دانست و ابراز داشت:لحاظ اینکه این صنعت به روز بوده و با تکنولوزی روز دنیا همراه است محصولات ایران توانایی رقابت با محصولات دنیا را دارد.

دبیر انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک کشور در خصوص چالش های پیش روی این صنعت اظهار داشت: آنچه امروز باعث شده صنعت کاشی در حوزه تولید با گرفتاری هایی روبرو شود تهیه مواد اولیه است چرا که بخشی از این مواد وارداتی است که امکان تولید آن چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت که قابل رقابت با مشابه خارجی باشد در کشور وجود ندارد و بخشی نیز در داخل تولید می شود که آن ها نیز مواد اولیه خود را باید از خارج وارد کنند.

عزیز زاده افزود: دومین نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که تولید کننده برای تهیه آن بخشی از اقلام وارداتی نظیر سیلیکات زیرکنیوم،جوهر چاپ، گلوله سرامیکی و... با مشکل روبروست و به دلیل اینکه واردات آن توسط خود تولید کننده صورت نمی گیرد در بازار با افزایش تقاضا و کاهش عرضه روبرو بوده و در ماه های اخیر قیمت آن افزایش نامتعارف داشته که این موضوع موجب شکایت بسیاری از تولید کنندگان شده است.

وی با اشاره به رایزنی های انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک با وزارت صمت دراین زمینه ابراز داشت: ما نیز به عنوان انجمن در حال پیگیری این موضوع از وزارت صمت هستیم که امیدواریم مسئولان بتوانند مسیری را باز کنند که تولید کننده این مواد را شخصا وارد کند  چرا که روش فعلی صنعت را حداقل به لحاظ کیفیتی دچار لطمه خواهد کرد چون تولید کننده مجبور به استفاده کمتر از مواد بوده و در نتیجه کیفیت محصولات تحت تاثیر قرار می گیرد که این اتفاق قطعا در آینده نزدیک، صادرات ما را دچار مشکل خواهد کرد.

ضرورت تشکیل دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه

  این فعال صنعتی با بیان اینکه صنعت کاشی و سرامیک نیاز به حمایت واقعی دارد تصریح کرد: باید فضایی به وجود بیاد که اجازه ندهیم کمیت و کیفیت محصولات کاشی و سرامیک کاهش پیدا کند بنابراین ازطریق حمایت های تولید توسط سیستم بانکی همچنین حمایت های حوزه صادرات و توسعه تجارت و نیز دیپلماسی اقتصادی که ضرورت تشکیل آن در وزارت امورخارجه و دستگاه های متولی احساس می شود بتوانیم محصولات را به اهداف صادراتی جدید صادر کنیم تا ارز آوری بالاتر و بهتر داشته باشیم.

عزیز زاده تاکید کرد: با توجه به اینکه غالب صادرات ما به کشورهای همسایه است باید ضمن حفظ بازارهای سنتی خود مانند عراق و افغانستان صادرات را به شکلی مدیریت کنیم که  بخشی از آن را به سمت بازارهای جدید سوق دهیم و بتوانیم دراین بازارها هم حضور جدی داشته باشیم .

دبیر انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک کشور درادامه در خصوص توانایی کشور در تامین تمامی مواد اولیه صنعت کاشی و سرامیک گفت: همانطور که گفتم ما معتقدیم باید از تولید داخل حمایت کرد و بخشی از این مواد نیز در حال حاضر در داخل تولید می شود اما نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که برخی اقلام نظیر زیرکونیوم تنها  در تعداد محدودی از کشورهای دنیا وجود دارد ضمن اینکه در خصوص برخی اقلام، اگر امکان تولید هم وجود داشته باشد مواد اولیه آن محصول وارداتی است  بنابراین ضمن اینکه اعتقاد داریم باید از منابع داخلی خرید کنیم اما باید این امر به شکلی باشد که منابع داخلی توانایی تولید و برطرف ساختن نیاز داخلی را داشته باشد اما متاسفانه در حال حاضر اینگونه نیست و همین موضوع تولید کننده را با دردسر روبرو کرده است.

عزیز زاده تاکید کرد: اگر مسئولان محترم دست و پای تولید کننده را می بندند و او را بر خرید محصول تولید داخل ملزم می کنند باید بدانند که آیا تولید داخل ظرفیت و توانایی تامین مواد اولیه صنعت را دارد یا خیر؟

محدودیت های وارداتی برای تولید کنندگان یکی از چالش های صنعت کاشی و سرامیک

وی در ادامه محدودیت های وارداتی برای تولید کنندگان را از دیگر چالش های این صنعت برشمرد و اظهار داشت: معتقدیم باید فضایی ایجاد شود تا تولید کننده خود شخصا مواد اولیه را وارد و نیازش را تامین کند چرا که این اقدام  چند ویژگی  دارد اول اینکه بازار تنظیم می شود و دوم اینکه خط تولید تولید کننده به دلیل کمبود مواد اولیه دچار اخلال نمی شود چرا که در شرایط فعلی باید مواد اولیه خرد خرد تهیه شود که هم افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت را در پی دارد و هم خط تولید را مختل می کند.

عزیز زاده تصریح کرد: کیفیت بالا مستلزم مواد اولیه مرغوب هم هست پس حال که  از این صنعت انتظار کیفیت وجود دارد باید بتوان مواد اولیه مرغوب هم تهیه کرد و اگر این مواد به وفور در بازار وجود نداشته باشد تولید کننده با مشکل روبرو شده وممکن است بر کیفیت محصول او اثر گذار باشد.

این فعال صنعتی در بخش دیگر از سخنانش با ارز آور خواندن صنعت کاشی و سرامیک اذعان داشت: این صنعت از ظرفیت تولید بالا برخوردار بوده و می تواند ارز آوری خوب داشته باشد به شرط اینکه حمایت های لازم از آن صورت گیرد و مسیرصادراتی برای ورود  به بازارهای خوب فراهم شود البته حل و فصل ارتباطات تجارتی و مسائل بانکی در این زمینه موثر است چرا که اگر بازار خوب در یک کشور خوب هم داشته باشیم اما در نحوه برگشت پول دچار مشکل شویم و  نتوانیم پول صادرات را برگردانیم مجبور خواهیم بود بازار را کاملا به سمت عراق، افعانستان و کشورهای همسایه  ببریم که موجب وفور عرضه در این کشورها به پایین آمدن قیمت  منجر شده  و قدرت چانه زنی تجار این کشورها را افزایش می دهد.

تفاوت 6 دلاری صادرات کاشی ایران با دیگر کشورها

عزیززاده تصریح کرد: علت اینکه محصولات ما امروز به قیمت  2 دلار عرضه  می شود همین موضوع است، در حالی که محصولات مشابه در بازارهای دیگر بین  5 تا 8 دلار معامله شده و تفاوت کیفی فاحشی هم با محصولات ما ندارند بنابراین اگر صرفا محصولات ما منحصر به بازارهای عراق و افغانستان و .....بشود بیشترین بهره را آن ها خواهند برد.

وی در پایان ابراز داشت: حیات یک واحد تولیدی در صنعت کاشی و سرامیک مستلزم تولید است و به دنبال تولید کالا، عرضه مطرح می شود و زمانی که بازار داخلی کشش عرضه را نداشته باشد بازارهای صادراتی مورد توجه قرار می گیرد و اگر بازار های  صادراتی خوبی نداشته باشیم به دلیل اینکه شرکت ها مجبور به تامین هزینه های جاری خود هستند وارد فضای تخفیف و کاهش قیمت خواهند شد و در نتیجه قیمت محصول کاهش یافته و به جای اینکه 8 دلار ارزآوری داشته باشیم 2 دلار ارز آوری خواهیم داشت و در درازمدت دود این مسئله به چشم  اقتصاد کشور خواهد رفت.

انتهای پیام/ح

 

https://newsromm.dana.ir/1635296
ارسال نظر
نظرات