شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان سیستان و بلوچستان
ساعت: 12:58 منتشر شده در مورخ: 1399/04/17 شناسه خبر: 1624502
فرصتی که هدر می رود؛

حجره های مجازی، راهگشای کسادی بازار صنایع دستی جنوب شرق

حجره های مجازی، راهگشای کسادی بازار صنایع دستی جنوب شرق
بهروز عیسی زهی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: در سه سال اخیر در صفحات مجازی برای فروش محصولات صنایع دستی سیستان و بلوچستان اقدام شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، گسترش فضای مجازی سبب رونق کسب و کارهای زیادی از این طریق شد، بسیاری از بانوان، تولیدکنندگان محصولات خانگی، صنتعگران و حتی کسب و کارهای بزرگ و حرفه ای از این فضا برای فروش بیشتر محصولات خود استفاده کردند.


به گونه ای که در سال های اخیر مشاغل زیادی بر پایه اینترنت و شبکه های اجتماعی راه اندازی شده است و افراد زیادی از این طریق مشتری یابی می کنند.

سیستان و بلوچستان هم در تولید صنایع دستی بکر و اصیل حرف زیادی برای گفتن دارد، بازاریابی و فروش این تولیدات هم می تواند در معرفی هنر زنان و مردان این سرزمین بسیار موثر باشد.

فضای مجازی هم می تواند در این خصوص به صنعتگران استان کمک کند تا محصولات خود را به دیگر نقاط کشور و حتی خارج از مرزها ارسال کنند.

با وجود ظرفیت ویژه فضای مجازی در بازاریابی و جذب مشتری، این فضای نامحدود در میان بسیاری از صنعتگران استان هنوز ناشناخته و غریب است و آن ها همان روش سنتی فروش حضوری را ترجیح می دهند.

 

تعداد اندک مشتری های مجازی

سمیه ایرندگانی مالک یک شرکت سوزن دوزی در ایرانشهر است در این خصوص به خبرنگار ما گفت: با شیوع کرونا تعداد مسافران و گردشگران به ایرانشهر و به تبع آن مشتریان حضوری ما کاهش یافت و از این رو برای فروش محصولات از طریق فضای مجازی اقدام کردیم.

وی بیان کرد: فضای مجازی در کنار حضور مشتریان در تولیدی ها برای فروش خوب است، اما به عنوان یک تولیدکننده فروش حضوری را بیشتر ترجیح می دهم زیرا دردسرهای فروش مجازی را ندارد.

به گفته این صنعتگر، زی آستین، سکه دوزی، کراوات در عکس با نمونه واقعی زمین تا آسمان تفاوت دارد، به علاوه بسته بندی و پست آن به شهرستان ها زمانبر است، در این میان به دلیل تفاوت عکس با نمونه اصلی ممکن است نارضایتی مشتری را در پی داشته باشد و سبب مرجوع کردن کالا شود.

ایرندگانی ادامه داد: تعداد مشتریان ما در فضای مجازی بسیار کم است، برای سوزن دوزی سنتی و زی آستین از سراوان و زاهدان برای کراوات، تکه دوزی، مقنعه و شال از شهرستان های دیگر و تعداد محدودی هم از خارج کشور ثبت سفارش داریم.
 

 

بی رغبتی صنعتگران جنوب شرق به فضای مجازی

بهروز عیسی زهی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: صنعتگران می توانند در این ایام کرونایی از فضای مجازی برای فروش محصولات خود استفاده می کنند و ما نیز آن ها را به این سمت هدایت می کنیم اما تا زمانی که استفاده از فضای مجازی برای فروش محصولات صنایع دستی رونق یابد مقداری زمانبر است.

به گفته این مقام مسئول، بیشتر صنعتگران در سیستان و بلوچستان روستایی هستند و یا در شهرهای زندگی می کنند که کمتر با فضای مجازی آشنایی دارند، به همین دلیل ممکن است برای فروش محصولات خود از طریق فضای مجازی تمایل چندانی نداشته باشند.

وی ادامه داد: با این وجود در سه سال اخیر اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده و در صفحات مجازی برای فروش محصولات صنایع دستی سیستان و بلوچستان اقدام شده است و امیدواریم با سعه صدر و فعالیت بیشتر صنعتگران بتوانیم از این فضای نامحدود برای جذب بیشتر مشتری به ویژه از شهرستان های دیگر و حتی خارج از کشور اسفاده کنیم.

انتهای پیام/

https://newsromm.dana.ir/1624502
ارسال نظر
نظرات