شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان سیستان و بلوچستان
ساعت: 14:54 منتشر شده در مورخ: 1399/04/15 شناسه خبر: 1623847
کووید 19 در کمین بچه ها؛

تغذیه مناسب؛ سپر دفاعی قوی در مقابله با ویروس هزار چهره کرونا/ غذای سالم و تحرک، شاه کلید افزایش ایمنی کودکان است

تغذیه مناسب؛ سپر دفاعی قوی در مقابله با ویروس هزار چهره کرونا/ غذای سالم و تحرک، شاه کلید افزایش ایمنی کودکان است
مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه گفت: با شیوع ویروس هزار چهره کرونا، هر چه مقاومت بدن بالاتر و ارتباط با دیگران کمتر باشد، امکان ابتلا کاهش می یابد و سلامتی کودکان و اعضای خانوار بیشتر و بهتر حفظ می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: با افزایش خطر ابتلا به بیماری نوپدید کووید 19 و تعطیلی مدارس و مهدهای کودک،  کودکان و برخی افراد خانواده به طور کامل یا بیش از پیش در خانه به سر می برند.

 
وی ادامه داد: در خانه ماندن به دلیل  تغییر ساعت خواب و بیداری و کاهش فعالیت فیزیکی، حس گرسنگی و تمایل به خوردن را ناخودآگاه افزایش می دهد و  لذا در خانواده ها با وضعیت مالی مقبول، مصرف مواد غذایی پرکالری حاوی چربی، قند و نمک و مصرف تنقلات نامناسب و کم ارزش افزایش می یابد.
 
به گفته این کارشناس در عین حال به همین دلایل، در خانوارهای با وضعیت ضعیف مالی، ریزه خواری به سمت مصرف نان و برخی تنقلات ارزان مضر متمایل می شود که هر دو مورد به همراه افزایش مدت زمان تماشای تلویزیون و استفاده بیشتر از کامپیوتر، تبلت و موبایل، از علل اصلی چاقی در کودکان و نوجوانان است که با پیامد های زیانبار، سلامت آنها را به خطر می اندازد.
 
فیروزکوهی اضافه کرد: نداشتن تغذیه مقبول، در کنار مضرات آن در افزایش وزن یا ایجاد سوء تغذیه، بر رشد جسمی، قدی و حتی سلامت ذهنی و هوش کودک نیز اثرات منفی به جا می گذارد.
 
به گفته وی، در خانه ماندن فرصتی است که در تغذیه خانوار از غذاهای خانگی که ارزش غذایی بیشتر برخوردار بوده و سالم تر و اقتصادی تر هستند، استفاده شود و مصرف غذاهای بیرونی که به طور معمول چرب تر و پر نمک تر هستند،  کاهش یابد یا حذف شود.
 
اهمیت برنامه غذایی متنوع و متعادل
 
این کارشناس تغذیه با بیان این که این اصلاحات به سلامت جسمی مادر و توان و اطلاعات او در تغذیه خانوار وابسته است، تصریح کرد: داشتن یک برنامه غذایی متنوع و متعادل برای کودکان، نوجوانان و سالمندان حتی در شرایط بد مالی، با کمی هنر و مهارت ممکن و البته ضروری است.
 
فیروزکوهی گفت: وجود سبزی ها، غلات کامل و حبوبات که قیمت به نسبت مقبولی دارند در برنامه غذایی روزانه و گنجاندن لبنیات کم چرب، میوه ها،  انواع گوشت ها (قرمز، مرغ، ماهی و طیور) ، تخم مرغ و اگر ممکن باشد، تهیه مغزها در برنامه هفتگی، بهترین راه برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن است.
 
وی اضافه کرد: بدیهی است که با شیوع ویروس هزار چهره کرونا، هر چه مقاومت بدن بالاتر و ارتباط با دیگران کمتر باشد، امکان ابتلا کاهش می یابد و سلامتی کودکان و اعضای خانوار بیشتر و بهتر حفظ می شود.
 
چند نکته تغذیه ای مهم
 
این کارشناس با بیان این که والدین باید در تغذیه کودکان چند نکته غذایی را اجرایی کنند، اذعان کرد: از انواع سبزی ها و صیفی ها در وعده های غذایی اصلی مانند انواع سالادها، آش ها، خورشت ها، سوپ ها، خوراک سبزیجات، انواع پلو (سبزی پلو ، شوید پلو و لوبیا پلو ( کو کو و املت استفاده کنند تا فیبر، ویتامین ها، املاح و آنتی اکسیدان ها به کفایت برای کودکان و نوجوانان تامین شود.
 
فیروزکوهی با بیان این که میوه های تازه فصل در میان وعده ها استفاده شود، افزود: نوشیدن آب و مایعات کافی در طی روز  برای همه و از جمله کودکان و سالمندان یک خانوار ضروری است، والدین به این مطلب توجه داشته باشند.
 
وی بیان کرد: والدین از خرید و در دسترس قرار دادن مواد  غذایی با ارزش تغذیه ای کم از جمله فرآورده های غلات حجیم شده، شکلات، چیپس، پاستیل، چوب شور، آب نبات، شربت های شیرین ، چای شیرین، نوشیدنی های گازدار، آب میوه های صنعتی، شیرهای طعم دار، بیسکوئیت ها، شیرینی ها، پاستیل، مارشمالو، ژله، پیراشکی و دونات و کیک های خامه ای و شکلاتی، انواع شکلات ها ، و بستنی ها، سوسیس و کالباس به دلیل داشتن مقادیر زیاد نمک و چربی، فست فودها و غذاهای آماده پرچرب و شور خودداری کنند.

تشویق به خوردن غذاهای کم نمک
 
این کارشناس تغذیه با تاکید بر این که رعایت تغذیه در سه وعده اصلی و 2 میان وعده، برای کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند، لازم و موکد است، ادامه داد: کودکان و نوجوانان باید به مصرف غذاهای کم نمک، کم چرب و کم شیرین تشویق شوند.
 
به گفته فیروزکوهی، استفاده روزانه از صبحانه سالم با ارزش غذایی مناسب مانند نان و پنیر و گردو، خرما، خیار و گوجه فرنگی، شیر کم چرب به رشد و نمو کودک و کاهش ریزه خواری روزانه کمک می کند.
 
وی اضافه کرد: استفاده متعادل از خشکبار  شامل توت خشک، انجیرخشک، انواع برگه ها، خرما، کشمش، انواع میوه های خشک، انواع مغزها و دانه ها مانند گردو، بادام، بادام زمینی، فندق، بادام هندی، پسته، کنجد، مغز تخمه های کم نمک، نخودچی، برنجک، گندم برشته شده، ذرت بو داده شده  (کم نمک)، انواع چیپس تهیه شده از میوه های خشک  (بدون قند یا شکر افزودنی) در میان وعده های غذایی به مقدار کم مطلوب است.

مصرف به موقع نهار و شام
 
این کارشناس تاکید کرد: نهار و شام به موقع مصرف شود و البته غذاهای چرب و سرخ شده، سیب زمینی سرخ کرده حذف یا محدود و غذاها به روش  آبپز، بخار پز، تنوری یا در حد تفت دادن با مقدار کم روغن تهیه شود.
 
فیروزکوهی تصریح کرد: به طور کلی غذاهایی که ماهیت شیرین دارند از جمله شله زرد، حلوا، شیرین پلو، خورش فسنجان، حلیم و انواع مربا و شربت های خانگی بهتر است با حداقل مقدار شکر و کم شیرین تهیه شوند که ذائقه کودکان و نوجوانان به مصرف خوراکی های شیرین عادت نکند
 
وی با بیان این که در هنگام خوردن غذا توجه کنید که کودک غذا را بدرستی  و با آرامش بجود، افزود: باید توجه داشت برای کودکان سنین مدرسه و نوجوانان،  افراط در مصرف آب میوه حتی نوع طبیعی آن موجب اضافه وزن و چاقی می شود.
 
به گفته این کارشناس، سایر نوشیدنی ها مانند چای، نسکافه بدون شکر در حد کم، از گزینه های مقبول  برای آب رسانی به بدن است و حد مجاز مصرف آب میوه طبیعی برای کودکان سنین مدرسه و نوجوان 5 تا 18  سال حداکثر 200 سی  سی (یک لیوان) در روز است.
 
فیروزکوهی اضافه کرد: در صورت علاقه کودک به خوردن چای، بهتر است از چای کم رنگ استفاده گردد و بجای قند و شکر از  2-3 عدد کشمش یا توت خشک استفاده شود، خوردن خرما هم بهتر و مغذی تر از قند و شکر است.

تاثیرگذاری خواب به موقع و ورزش
 
وی اذعان کرد: کودکان و نوجوانان باید حدود ساعت 10 شب بخوابند و در وعده شب نباید مواد شیرین و پرکربوهیدرات بخورند تا در رشد قدی آن ها خللی ایجاد نشود، هرگونه عدم توجه به تغذیه کودکان و نوجوانان موجی چاقی یا سوء تغذیه کودک می شود.
 
این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش فعالیت بدنی و استفاده بیشتر از تلویزیون، لپ تاپ ، گوشی و ... ، خوب است که امکانات ورزش بی هوازی مثل دمبل، کش و ... فراهم شود و کودکان به استفاده از آن ها طی روز تشویق شوند.
 
فیروزکوهی گفت: طناب زدن، بالا و پایین پریدن، توپ بازی، استفاده از اسباب بازی های چرخ دار هم در حیاط منزل برای افزایش تحرک مناسب هستند.
 
وی تاکید کرد: تغذیه مقبول و تحرک، در افزایش ایمنی کودکان تاثیر مستقیم دارد و برای عدم ابتلا به ویروس کرونا باید از حضور در مراسم و تجمعات فامیلی و خانوادگی و محلی و ارتباط مدام با کودکان و بزرگسالان همسایه باید خودداری کنند تا نه خود مبتلا شوند و نه اعضای خانواده را آلوده کنند.
 
انتهای پیام/

https://newsromm.dana.ir/1623847
ارسال نظر
نظرات